Sempre al teu costat!
· QUÈ VOLEM FER?
·
COM VOLEM LLUITAR?
·
QUÈ NECESSITEM?
CCOO es defineix com un
sindicat de classe que té representants en tots els òrgans de negociació
sindical de la Universitat de Barcelona com a representants del Personal Docent
i Investigador (PDI), laboral i funcionari, i com a representants del Personal d’Administració
i Serveis (PAS), laboral i funcionari. Això ens permet tenir una visió
general i completa dels problemes que afecten el funcionament de la nostra
institució.
Així mateix, al tenir
representants en els òrgans de negociació de les altres Universitats catalanes
i en la mesa de negociació i seguiment del conveni col·lectiu ens permet incidir
directament en l’aplicació de mesures concretes que afavoreixin les condicions
laborals del col·lectiu PDI-L.
En l’actualitat,
disposem de 7 representants en el Comitè d’Empresa del PDI-L, d’un total de 29,
i, previ acord amb altres sindicats, una representant nostra va assumir la
presidència del CE al llarg del passat mandat de representació sindical. Dins
del CE, sempre hem apostat per la unitat d’acció amb la resta de representants
sindicals perquè entenem que la unió dóna més força a les reivindicacions del
col·lectiu. Per a nosaltres, és important l’entesa amb tots els i les altres
representants sindicals: ho valorem com un actiu que cal aprofitar perquè la unió
en els objectius finals els fa més assequibles.
QUÈ VOLEM FER?
Volem que
continuï arribant la veu del col·lectiu PDI-L a tots els òrgans on hi ha
representació sindical per tal de, juntament amb els companys i companyes
d’altres sindicats, aconseguir les reivindicacions que plantegem.
MILLORAR LES CONDICIONS DE TREBALL
A l’interior
de la mateixa UB, les condicions de treball ‒començant per la dedicació docent‒
poden ser molt diferents en funció del lloc específic on es treballi. Per tant
demanarem que s’avanci en una major HOMOGENEÏTZACIÓ i, sobretot, en la
necessària TRANSPARÈNCIA.
1.
Cal dignificar la figura del PDI en el seu
conjunt, tant en la relació amb l’alumnat, com en la relació amb la resta de
companys i companyes, com en relació a la Institució i als seus òrgans de
govern. Per això, demanarem la creació de la figura del ‘DEFENSOR/A DOCENT’
que aplegui totes les reivindicacions del col·lectiu i que proposi mesures per
solucionar els conflictes. Els canals i els mecanismes existents NO SÓN
SUFICIENTS.
2. La
determinació de la feina assignada als treballadors i a les treballadores ha de
ser feta en funció de criteris objectius i raonables, en el marc de la
normativa vigent. Aquest criteris han de ser públics i transparents. Hi ha
massa secretisme i poc control de les decisions dels òrgans de govern de
departaments i centres i el Vicerectorat no exerceix cap mena de control.
Cal doncs un
còmput real de les diverses tasques del professorat i el seu reconeixement.
Considerem que l’actual sistema de còmput del PDA emmascara la necessitat
de dotar-nos de més força docent i investigadora. Resulta necessari transformar
l’actual sistema cap a una major coherència i simplificació que
permeti computar adequadament la tasca que es realitza per tot el PDI-L, computant totes les activitats de docència, recerca,
transferència i gestió que realitza el PDI-L i atenent a les
especificitats de les diverses àrees de coneixement. Defensem també que el còmput ha de
ser el mateix per a totes les categories laborals.
3. Cal millorar
la salut mental i física del PDI, potenciant, amb recursos, les activitats de
l’OSMA. Precisament, la pandèmia ha incidit molt negativament en les condicions
laborals. L’actitud de la UB ha estat MERAMENT PASSIVA. També
cal buscar convenis amb institucions esportives per al professorat, incloure el
professorat en lligues esportives per a incentivar la seva salut, etc.
4. La pandèmia
ha posat de relleu la dificultat per a molts treballadors i treballadores de
CONCILIAR LA VIDA FAMILIAR I L’ACTIVITAT LABORAL. Necessitem, per tant,
articular mecanismes que facilitin aquesta conciliació que afecta a les mares i
pares amb fills i filles menors, així com per professors i professores que
tinguin al seu càrrec persones dependents per discapacitat o malaltia.
5. La pandèmia
també ens ha obligat a teletreballar sense que estigués oportunament regulat.
Cal NEGOCIAR LES CONDICIONS DEL TELETREBALL, garantint l’opcionalitat i que la
UB contribueixi als costos que suposa per al PDI que decideix optar per aquesta
opció o que s’hi ha vist obligat.
6. Política de
tolerància zero davant els casos d’assetjament i discriminació per raó de gènere.
No tolerarem cap discriminació per raó de gènere, ni el seu encobriment, ni que
la condició de mare posposi la promoció personal de les professores i
investigadores de la UB. Al mateix temps, defensem que es duguin mesures de
discriminació positiva envers les dones en aquells centres, departaments o
seccions on la seva presència no arribi al 50%. Perseguir
cassos d’assetjament sexual, així com de lgtbifòbia i racisme. Creació d’espais
segurs per a professorat lgtbi .
7. La formació
continuada és un dels drets que té el PDI-L i que no sempre s’adeqüen a les
nostres necessitats. Cal FOMENTAR UNA MAJOR OFERTA DE FORMACIÓ per a PDI-L en
funció de les seves necessitats i exigències laborals. També
cal iniciar un procés consultiu per a conèixer les necessitats de formació del
professorat i així dissenyar l’oferta de formació continuada
8. Les xarxes
socials i TIC tenen moltes potencialitats però també augmenten la
vulnerabilitat de la imatge i drets del professorat. Cal DEFENSAR-LOS
ACTIVAMENT i crear canals de comunicació que facilitin la identificació i
tractament d’aquestes vulneracions dels seus drets.
ESTABILITZAR I PROMOURE LES CARRERES LABORALS
Les
condicions laborals no poden variar d’any en any, ni tant sols de rectorat en
rectorat. Cal una veritable POLÍTICA DE PROFESSORAT i no una mera gestió
de places. Aquesta ha estat una reivindicació de la llista de CCOO des de
l’inici de la legislatura que acaba i que seguirem reivindicant, tot i esperant
que altres forces sindicals se sumin per poder-la dur a terme.
Dins del
col·lectiu PDI-L hi ha moltes figures i contractes laborals amb expectatives i
situacions diverses. A totes les figures uneix una demanda:
1. DISSENY DE
LA CARRERA ACADÈMICA pel nostre col·lectiu, amb l’objectiu d’establir
clarament les condicions d’accés, selecció, estabilització i promoció del
personal docent i investigador, d’una manera digne, transparent i global, en el
marc d’una plantilla laboral ordenada i que requereix d’un necessari
relleu generacional. Cal fixar taxes de reposició i fer
transparents les dades de professorat per trams d’edat i gènere
2. Naturalment,
per fer aquest disseny, cal partir de la situació actual i preveure les
necessitats futures. Per això, és absolutament necessària una RELACIÓ DE
LLOCS DE TREBALL (RLT). Exigirem disposar d’una plantilla del PDI
ordenada i actualitzada. Això permetrà racionalitzar la política de professorat
de manera transparent i clara. Des del CE continuarem instant a la seva
elaboració per tal d’evitar l’opacitat en la política de contractació i la
precarietat entre el col·lectiu del PDI-L.
3.
Tanmateix, hi ha urgències
que no poden esperar, que porten massa temps pendents de solució i que
afecten a col·lectius específics, però que tenen les característiques comunes
de voler ELIMINAR LA PRECARIETAT i GARANTIR EL RELLEU GENERACIONAL.
a) Pel que
fa al professorat associat que vol fer carrera acadèmica, cal preparar un pla
que els garanteixi l’oportuna ESTABILITZACIÓ passant a contractes adequats a la
realitat laboral que duen a terme.
b) Pel que
fa al personal investigador predoctoral en formació (PIF), a banda d’atendre a
les seves necessitats específiques de formació i atendre la seva voluntat, o no,
de dur a terme activitat docent (segons els casos), caldria donar-los suport al
llarg de tot el seu contracte i allargar els contractes de tres anys fins als
quatre que la llei permet.
c) Pel que
fa al professorat Lectors i al personal investigador del programa Ramon y
Cajal, cal assegurar el compromís de dotació de plaça a l’acabament del seu
contracte. Definir
d’una manera concreta com es pot aconseguir la desvinculació de 2 anys, i quins
procediments i criteris burocràtics s’exigeixen per a demostrar-la (estàncies de x mesos,
cartes de les universitats o centres de recerca de destí, etc.)
d) A la
resta de categories professionals, cal garantir-los els mecanismes oportuns de
promoció previstos per la legislació, a través de criteris coneguts, clars,
objectius i transparents.
e) En el cas
del PDI-L permanent cal afavorir els mecanismes que permetin, en el seu cas, per
al professorat interessat, passar a la figura funcionarial corresponent,
promovent els canvis institucionals i legislatius necessaris perquè tal canvi
de condició s’efectuï sense massa trasbalsos. Això implica, per exemple,
facilitar el reconeixement automàtic de complements y sexennis entre les dues
vies. Si les normes ministerials acaben consolidant la carrera horitzontal, cal
estar preparats per a poder-s’hi acollir. En qualsevol cas, vetllarem pel
compliment de la ràtio PDI-L/ PDI-F establerta legalment.
f) La UB té
marge d’actuació en la fixació del sou del professorat associat. En aquest
sentit, defensarem una millora del sou del professorat associat real que
quedi emmarcat dins dels marges superiors de les taules salarials, tal i com
permet el Conveni, i no com consta a l’actualitat, que està fixat al marc
inferior.
g) La UB ha
de facilitar l’obtenció de les acreditacions corresponents pel PDI-L. Com que
de vegades això comporta la necessitat de desvinculació i la realització
d’estades de recerca, defensem la REORDENACIÓ DE LA DOCÈNCIA per facilitar la
realització d’estades de recerca en altres institucions, sense que els
Departaments hi posin impediments. Així mateix, cal un nou programa de beques
de mobilitat, més ampli i millor dotat per afavorir la realització d’aquestes
estades.
RESOLDRE I
ELIMINAR LA PRECARITZACIÓ
1. Des de l’inici
del seu mandat, els membres del Comitè d’Empresa elegits de la llista de
Comissions Obreres han exigit conèixer quins criteris de dotació de
places ha seguit la UB, ja que aquests han de garantir al màxim
l’objectivitat i el respecte al principi d’igualtat. Gràcies a aquestes
demandes, hem aconseguit ser inclosos en la negociació, en representació del
personal docent i investigador laboral. Ara cal anar més enllà i
poder negociar veritablement els criteris que facilitin
la transparència en la dotació de les places del PDI-L.
2.
PLANS DE TRANSFORMACIÓ DE
PROFESSORAT ASSOCIAT
En els
darrers anys s’ha produït un increment inadequat de la contractació del PDI-L
mitjançant la figura anomenada de “falsos associats”, professorat amb gran
potencial docent i investigador que ha vist malmeses les seves legítimes
expectatives professionals. Cal per tant aprofundir, com fins ara hem fet
impulsant el primer Pla de Transformació de professorat associat, en
nous Plans com aquest, amb l’objectiu de recuperar i
dignificar amb fórmules contractuals adequades (beca pre o postdoctoral,
contractes de Lector, Agregat o Titular) la feina que aquest col·lectiu de
professorat està desenvolupant des de fa anys a la Universitat de
Barcelona.
Igualment,
ens hem oposat des del primer dia a la utilització de la figura de professor
associat per a finalitats diferents de les previstes, raó per la qual hem
vingut exigint informació sobre la convocatòria de places de
professorat associat per la via d’urgència. Conscients, però, que la
realitat és una altra – sobre tot en algunes Facultats concretes.
Hem de
rebutjar taxativament qualsevol intent de contractació de nou professorat
associat en frau de llei i que els treballadors i treballadores, a qui
la UB ha col·locat en una situació d’il·legalitat, haurien de reconduir-se cap
a les places previstes al Conveni Col·lectiu per a progressar en la carrera
acadèmica. En aquest sentit, esperem que el CONVENI SIGNAT AMB EL RECTORAT
aporti solucions per a la reconducció de professorat associat en situació
irregular.
No tolerarem
la manca d’una adequada gestió en la renovació del Professorat Associat, amb
exigències burocràtiques innecessàries impròpies d’una administració del segle
XXI. Denunciarem a la Inspecció de Treball les situacions creades on un
treballador o treballadora hagi impartit classe sense contracte en vigor i
reclamarem a la UB les oportunes indemnitzacions.
Cal acordar amb el Comitè d’Empresa de PDI els criteris per a establir
un procés per a incrementar les retribucions del professorat associat en els
diferents nivell retributiu previstos a la normativa, com per exemple ja estan
fent a la UAB i a la UPC.
3. PREDOCS
(Personal Investigador en Formació – PIF)
El
col·lectiu dels PIF o predocs, tot i ser un gran suport de la producció de
recerca i docència en les universitats, és un dels més precaritzats. Creiem que
és important lluitar pels seus drets i aconseguir millores de les següents
reivindicacions:
-
En primer lloc, reclamant la pròrroga automàtica del
quart any en els i les doctorands amb contractes de tres anys que no hagin
acabat la tesi. És evident que la existència de contractes de 3 anys (els
propis de la UB - PREDOCS-UB - i els de la generalitat - FI) generen un greuge
comparatiu entre doctorands, que s’ha de resoldre equiparant a 4 anys tots els
contractes. Fins ara, l’equip rectoral s’ha compromès a treure els contractes
de la pròxima convocatòria PREDOCS-UB de 4 anys (també a costa de treure’n
menys), tanmateix, els i les actuals APIF i
FI segueixen desprotegits. Reclamem que compleixin la proposta d’augmentar
a 4 anys els contractes de la nova convocatòria i prorroguin els actuals.
-
En segon lloc, demanem que a causa de la COVID-19 i
tots els obstacles que va suposar per al col·lectiu de doctorands durant
l’estat d’alarma poder desenvolupar la seva tesis, es prorrogui a tots els
contractes als quals va afectar, no només als que estaven en últim any.
-
En tercer lloc, exigim que els predocs puguin gaudir
del dret a quitança igual que en qualsevol contracte laboral, i seguim en la
causa judicial per reclamar l’increment retributiu del 2% i del trienni per
antiguitat, que la UB es resisteix a pagar.
-
Finalment, demanem una rebaixa de taxes de la
matrícula del doctorat, la qual es completament excessiva tenint en compte les
escasses formacions i retribucions per part del programa de doctorat
PARTICIPAR EN ÀMBITS INTERUNIVERSITARIS
La
representació en els CE de les universitats públiques també ens permet a CCOO
participar activament en les negociacions que es realitzen en diferents àmbits
que van més enllà de la pròpia UB. Aquesta participació, de vegades directament
amb companys i companyes de la UB, afecta, per exemple a la Mesa General
d’Universitats de Catalunya, a la Mesa estatal d’Universitats, a la comissió
paritària del Conveni Col·lectiu de Catalunya, etc. Així mateix també
participem com a Sindicat en les propostes i negociacions sobre la reforma de
la LOMLOU.
També en
aquests àmbits cal continuar exigint i, quan calgui, denunciar als tribunals,
l’aplicació al col·lectiu de diferents temes, com ara dret a l’avaluació de docència i recerca al PDI laboral temporal i a
temps parcial.
MEDI AMBIENT
Considerem
necessari donar a conèixer l'Agenda 2030
a la comunitat universitària, amb propostes que permetin arreplegar
iniciatives, amb l'objectiu de Difondre els Objectius de Desenvolupament
Sostenible i la seva importància a la comunitat universitària, enfocades a
acabar amb la pobresa extrema, lluitar contra la desigualtat i la injustícia,
solucionar el problema del canvi climàtic, etc., fer complir els objectius i
com s'apliquen.
COM VOLEM LLUITAR?
L’acció
sindical preveu diversos escenaris d’actuació: reivindicatius, de mobilització,
de negociació i judicials. Per això, ens comprometem a:
1. ESCOLTAR les
reivindicacions del nostre col·lectiu i informar-lo adequadament.
2. ASSITIR a
les reunions del Comitè d’Empresa i a les reunions amb els responsables de la
UB, fent sentir les reivindicacions que presentem. Buscarem en tot moment
l’entesa i la unió amb la resta de representants sindicals.
3. ASSISTIR a
les reunions dels òrgans de seguiment i d’aplicació del conveni col·lectiu del
PDI-L.
4. DENUNCIAR
les males pràctiques per la via administrativa a la Inspecció de Treball o, si
escau, davant els òrgans jurisdiccionals i de garantia que siguin oportuns.
5. RECLAMAR la
presència del CE en els processos de contractació, tal i com ho
preveu el nostre conveni col·lectiu, per tal de garantir la seva legalitat
i transparència, i en el Consell Social. Fins ara la representació del
PDI-L al Consell l’ha exercida un Vicerector, situació que és intolerable i
inadmissible. Necessitem i hem d’estar presents en aquest òrgan de govern de la
UB per tal de fiscalitzar les seves funcions censores dels pressupostos, que
tant poden afectar a la contractació de PDI-L, així com al reconeixement dels
nostres complements laborals.
6. PROMOURE les
mobilitzacions del PDI-L necessaris per aconseguir objectius concrets i
millores generals.
QUÈ NECESSITEM?
Necessitem
que ENS FEU CONFIANÇA i que els dies 16-18 de juny TRIEU LA BUTLLETA
DE CCOO en les eleccions al Comitè d’Empresa de PDI-L.
Sempre al teu costat!
... per organitzar-nos i
defensar drets!
Vota CCOO-UB!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada