Programa electoral

Sempre al teu costat!

 

 ·      QUÈ VOLEM FER?

·      COM VOLEM LLUITAR?

·      QUÈ NECESSITEM?

 

CCOO es defineix com un sindicat de classe que té representants en tots els òrgans de negociació sindical de la Universitat de Barcelona com a representants del Personal Docent i Investigador (PDI), laboral i funcionari, i com a representants del Personal d’Administració i Serveis (PAS), laboral i funcionari. Això ens permet tenir una visió general i completa dels problemes que afecten el funcionament de la nostra institució.

 

Així mateix, al tenir representants en els òrgans de negociació de les altres Universitats catalanes i en la mesa de negociació i seguiment del conveni col·lectiu ens permet incidir directament en l’aplicació de mesures concretes que afavoreixin les condicions laborals del col·lectiu PDI-L.

 

En l’actualitat, disposem de 7 representants en el Comitè d’Empresa del PDI-L, d’un total de 29, i, previ acord amb altres sindicats, una representant nostra va assumir la presidència del CE al llarg del passat mandat de representació sindical. Dins del CE, sempre hem apostat per la unitat d’acció amb la resta de representants sindicals perquè entenem que la unió dóna més força a les reivindicacions del col·lectiu. Per a nosaltres, és important l’entesa amb tots els i les altres representants sindicals: ho valorem com un actiu que cal aprofitar perquè la unió en els objectius finals els fa més assequibles.

  

QUÈ VOLEM FER?

 

Volem que continuï arribant la veu del col·lectiu PDI-L a tots els òrgans on hi ha representació sindical per tal de, juntament amb els companys i companyes d’altres sindicats, aconseguir les reivindicacions que plantegem.

 

MILLORAR LES CONDICIONS DE TREBALL

 

A l’interior de la mateixa UB, les condicions de treball ‒començant per la dedicació docent‒ poden ser molt diferents en funció del lloc específic on es treballi. Per tant demanarem que s’avanci en una major HOMOGENEÏTZACIÓ i, sobretot, en la necessària TRANSPARÈNCIA.

 

1.     Cal dignificar la figura del PDI en el seu conjunt, tant en la relació amb l’alumnat, com en la relació amb la resta de companys i companyes, com en relació a la Institució i als seus òrgans de govern. Per això, demanarem la creació de la figura del ‘DEFENSOR/A DOCENT’ que aplegui totes les reivindicacions del col·lectiu i que proposi mesures per solucionar els conflictes. Els canals i els mecanismes existents NO SÓN SUFICIENTS.

 

2.     La determinació de la feina assignada als treballadors i a les treballadores ha de ser feta en funció de criteris objectius i raonables, en el marc de la normativa vigent. Aquest criteris han de ser públics i transparents. Hi ha massa secretisme i poc control de les decisions dels òrgans de govern de departaments i centres i el Vicerectorat no exerceix cap mena de control.

 

Cal doncs un còmput real de les diverses tasques del professorat i el seu reconeixement. Considerem que l’actual sistema de còmput del PDA emmascara la necessitat de dotar-nos de més força docent i investigadora. Resulta necessari transformar l’actual sistema cap a una major coherència i simplificació que permeti computar adequadament la tasca que es realitza per tot el PDI-L,  computant totes les activitats de docència, recerca, transferència i gestió que realitza el PDI-L i atenent a les especificitats de les diverses àrees de coneixement. Defensem també que el còmput ha de ser el mateix per a totes les categories laborals.

 

3.     Cal millorar la salut mental i física del PDI, potenciant, amb recursos, les activitats de l’OSMA. Precisament, la pandèmia ha incidit molt negativament en les condicions laborals. L’actitud de la UB ha estat MERAMENT PASSIVA. També cal buscar convenis amb institucions esportives per al professorat, incloure el professorat en lligues esportives per a incentivar la seva salut, etc.

 

4.     La pandèmia ha posat de relleu la dificultat per a molts treballadors i treballadores de CONCILIAR LA VIDA FAMILIAR I L’ACTIVITAT LABORAL. Necessitem, per tant, articular mecanismes que facilitin aquesta conciliació que afecta a les mares i pares amb fills i filles menors, així com per professors i professores que tinguin al seu càrrec persones dependents per discapacitat o malaltia.

 

5.     La pandèmia també ens ha obligat a teletreballar sense que estigués oportunament regulat. Cal NEGOCIAR LES CONDICIONS DEL TELETREBALL, garantint l’opcionalitat i que la UB contribueixi als costos que suposa per al PDI que decideix optar per aquesta opció o que s’hi ha vist obligat.

 

6.     Política de tolerància zero davant els casos d’assetjament i discriminació per raó de gènere. No tolerarem cap discriminació per raó de gènere, ni el seu encobriment, ni que la condició de mare posposi la promoció personal de les professores i investigadores de la UB. Al mateix temps, defensem que es duguin mesures de discriminació positiva envers les dones en aquells centres, departaments o seccions on la seva presència no arribi al 50%. Perseguir cassos d’assetjament sexual, així com de lgtbifòbia i racisme. Creació d’espais segurs per a professorat lgtbi .

 

7.     La formació continuada és un dels drets que té el PDI-L i que no sempre s’adeqüen a les nostres necessitats. Cal FOMENTAR UNA MAJOR OFERTA DE FORMACIÓ per a PDI-L en funció de les seves necessitats i exigències laborals. També cal iniciar un procés consultiu per a conèixer les necessitats de formació del professorat i així dissenyar l’oferta de formació continuada

 

8.     Les xarxes socials i TIC tenen moltes potencialitats però també augmenten la vulnerabilitat de la imatge i drets del professorat. Cal DEFENSAR-LOS ACTIVAMENT i crear canals de comunicació que facilitin la identificació i tractament d’aquestes vulneracions dels seus drets.

 

ESTABILITZAR I PROMOURE LES CARRERES LABORALS

 

Les condicions laborals no poden variar d’any en any, ni tant sols de rectorat en rectorat. Cal una veritable POLÍTICA DE PROFESSORAT i no una mera gestió de places. Aquesta ha estat una reivindicació de la llista de CCOO des de l’inici de la legislatura que acaba i que seguirem reivindicant, tot i esperant que altres forces sindicals se sumin per poder-la dur a terme.

 

Dins del col·lectiu PDI-L hi ha moltes figures i contractes laborals amb expectatives i situacions diverses. A totes les figures uneix una demanda:

 

1.     DISSENY DE LA CARRERA ACADÈMICA pel nostre col·lectiu, amb l’objectiu d’establir clarament les condicions d’accés, selecció, estabilització i promoció del personal docent i investigador, d’una manera digne, transparent i global, en el marc d’una plantilla laboral ordenada i que requereix d’un necessari relleu generacional. Cal fixar taxes de reposició i fer transparents les dades de professorat per trams d’edat i gènere

 

2.     Naturalment, per fer aquest disseny, cal partir de la situació actual i preveure les necessitats futures. Per això, és absolutament necessària una RELACIÓ DE LLOCS DE TREBALL (RLT). Exigirem disposar d’una plantilla del PDI ordenada i actualitzada. Això permetrà racionalitzar la política de professorat de manera transparent i clara. Des del CE continuarem instant a la seva elaboració per tal d’evitar l’opacitat en la política de contractació i la precarietat entre el col·lectiu del PDI-L.

 

3.     Tanmateix, hi ha urgències que no poden esperar, que porten massa temps pendents de solució i que afecten a col·lectius específics, però que tenen les característiques comunes de voler ELIMINAR LA PRECARIETAT i GARANTIR EL RELLEU GENERACIONAL.

 

a) Pel que fa al professorat associat que vol fer carrera acadèmica, cal preparar un pla que els garanteixi l’oportuna ESTABILITZACIÓ passant a contractes adequats a la realitat laboral que duen a terme.

 

b) Pel que fa al personal investigador predoctoral en formació (PIF), a banda d’atendre a les seves necessitats específiques de formació i atendre la seva voluntat, o no, de dur a terme activitat docent (segons els casos), caldria donar-los suport al llarg de tot el seu contracte i allargar els contractes de tres anys fins als quatre que la llei permet.

 

c) Pel que fa al professorat Lectors i al personal investigador del programa Ramon y Cajal, cal assegurar el compromís de dotació de plaça a l’acabament del seu contracte. Definir d’una manera concreta com es pot aconseguir la desvinculació de 2 anys, i quins procediments i criteris burocràtics s’exigeixen per a demostrar-la (estàncies de x mesos, cartes de les universitats o centres de recerca de destí, etc.)

 

d) A la resta de categories professionals, cal garantir-los els mecanismes oportuns de promoció previstos per la legislació, a través de criteris coneguts, clars, objectius i transparents.

 

e) En el cas del PDI-L permanent cal afavorir els mecanismes que permetin, en el seu cas, per al professorat interessat, passar a la figura funcionarial corresponent, promovent els canvis institucionals i legislatius necessaris perquè tal canvi de condició s’efectuï sense massa trasbalsos. Això implica, per exemple, facilitar el reconeixement automàtic de complements y sexennis entre les dues vies. Si les normes ministerials acaben consolidant la carrera horitzontal, cal estar preparats per a poder-s’hi acollir. En qualsevol cas, vetllarem pel compliment de la ràtio PDI-L/ PDI-F establerta legalment.

 

f) La UB té marge d’actuació en la fixació del sou del professorat associat. En aquest sentit, defensarem una millora del sou del professorat associat real que quedi emmarcat dins dels marges superiors de les taules salarials, tal i com permet el Conveni, i no com consta a l’actualitat, que està fixat al marc inferior.

 

g) La UB ha de facilitar l’obtenció de les acreditacions corresponents pel PDI-L. Com que de vegades això comporta la necessitat de desvinculació i la realització d’estades de recerca, defensem la REORDENACIÓ DE LA DOCÈNCIA per facilitar la realització d’estades de recerca en altres institucions, sense que els Departaments hi posin impediments. Així mateix, cal un nou programa de beques de mobilitat, més ampli i millor dotat per afavorir la realització d’aquestes estades.

 

RESOLDRE I ELIMINAR LA PRECARITZACIÓ

 

1.     Des de l’inici del seu mandat, els membres del Comitè d’Empresa elegits de la llista de Comissions Obreres han exigit conèixer quins criteris de dotació de places ha seguit la UB, ja que aquests han de garantir al màxim l’objectivitat i el respecte al principi d’igualtat. Gràcies a aquestes demandes, hem aconseguit ser inclosos en la negociació, en representació del personal docent i investigador laboral. Ara cal anar més enllà i poder negociar veritablement els criteris que facilitin la transparència en la dotació de les places del PDI-L.

 

2.     PLANS DE TRANSFORMACIÓ DE PROFESSORAT ASSOCIAT

 

En els darrers anys s’ha produït un increment inadequat de la contractació del PDI-L mitjançant la figura anomenada de “falsos associats”, professorat amb gran potencial docent i investigador que ha vist malmeses les seves legítimes expectatives professionals. Cal per tant aprofundir, com fins ara hem fet impulsant el primer Pla de Transformació de professorat associat, en nous Plans com aquest, amb l’objectiu de recuperar i dignificar amb fórmules contractuals adequades (beca pre o postdoctoral, contractes de Lector, Agregat o Titular) la feina que aquest col·lectiu de professorat està desenvolupant des de fa anys a la Universitat de Barcelona. 

 

Igualment, ens hem oposat des del primer dia a la utilització de la figura de professor associat per a finalitats diferents de les previstes, raó per la qual hem vingut exigint informació sobre la convocatòria de places de professorat associat per la via d’urgència. Conscients, però, que la realitat és una altra – sobre tot en algunes Facultats concretes.

 

Hem de rebutjar taxativament qualsevol intent de contractació de nou professorat associat en frau de llei i que els treballadors i treballadores, a qui la UB ha col·locat en una situació d’il·legalitat, haurien de reconduir-se cap a les places previstes al Conveni Col·lectiu per a progressar en la carrera acadèmica. En aquest sentit, esperem que el CONVENI SIGNAT AMB EL RECTORAT aporti solucions per a la reconducció de professorat associat en situació irregular.

 

No tolerarem la manca d’una adequada gestió en la renovació del Professorat Associat, amb exigències burocràtiques innecessàries impròpies d’una administració del segle XXI. Denunciarem a la Inspecció de Treball les situacions creades on un treballador o treballadora hagi impartit classe sense contracte en vigor i reclamarem a la UB les oportunes indemnitzacions.

 

Cal acordar amb el Comitè d’Empresa de PDI els criteris per a establir un procés per a incrementar les retribucions del professorat associat en els diferents nivell retributiu previstos a la normativa, com per exemple ja estan fent a la UAB i a la UPC.

 

3.     PREDOCS (Personal Investigador en Formació – PIF)

 

El col·lectiu dels PIF o predocs, tot i ser un gran suport de la producció de recerca i docència en les universitats, és un dels més precaritzats. Creiem que és important lluitar pels seus drets i aconseguir millores de les següents reivindicacions:

 

-        En primer lloc, reclamant la pròrroga automàtica del quart any en els i les doctorands amb contractes de tres anys que no hagin acabat la tesi. És evident que la existència de contractes de 3 anys (els propis de la UB - PREDOCS-UB - i els de la generalitat - FI) generen un greuge comparatiu entre doctorands, que s’ha de resoldre equiparant a 4 anys tots els contractes. Fins ara, l’equip rectoral s’ha compromès a treure els contractes de la pròxima convocatòria PREDOCS-UB de 4 anys (també a costa de treure’n menys), tanmateix, els i les actuals APIF i  FI segueixen desprotegits. Reclamem que compleixin la proposta d’augmentar a 4 anys els contractes de la nova convocatòria i prorroguin els actuals.

 

-        En segon lloc, demanem que a causa de la COVID-19 i tots els obstacles que va suposar per al col·lectiu de doctorands durant l’estat d’alarma poder desenvolupar la seva tesis, es prorrogui a tots els contractes als quals va afectar, no només als que estaven en últim any.

 

-        En tercer lloc, exigim que els predocs puguin gaudir del dret a quitança igual que en qualsevol contracte laboral, i seguim en la causa judicial per reclamar l’increment retributiu del 2% i del trienni per antiguitat, que la UB es resisteix a pagar.

 

-        Finalment, demanem una rebaixa de taxes de la matrícula del doctorat, la qual es completament excessiva tenint en compte les escasses formacions i retribucions per part del programa de doctorat

 

PARTICIPAR EN ÀMBITS INTERUNIVERSITARIS

 

La representació en els CE de les universitats públiques també ens permet a CCOO participar activament en les negociacions que es realitzen en diferents àmbits que van més enllà de la pròpia UB. Aquesta participació, de vegades directament amb companys i companyes de la UB, afecta, per exemple a la Mesa General d’Universitats de Catalunya, a la Mesa estatal d’Universitats, a la comissió paritària del Conveni Col·lectiu de Catalunya, etc. Així mateix també participem com a Sindicat en les propostes i negociacions sobre la reforma de la LOMLOU.

 

També en aquests àmbits cal continuar exigint i, quan calgui, denunciar als tribunals, l’aplicació al col·lectiu de diferents temes, com ara dret a l’avaluació de docència i recerca al PDI laboral temporal i a temps parcial.

 

MEDI AMBIENT

 

Considerem necessari donar a conèixer l'Agenda 2030 a la comunitat universitària, amb propostes que permetin arreplegar iniciatives, amb l'objectiu de Difondre els Objectius de Desenvolupament Sostenible i la seva importància a la comunitat universitària, enfocades a acabar amb la pobresa extrema, lluitar contra la desigualtat i la injustícia, solucionar el problema del canvi climàtic, etc., fer complir els objectius i com s'apliquen.

 

COM VOLEM LLUITAR?

 

L’acció sindical preveu diversos escenaris d’actuació: reivindicatius, de mobilització, de negociació i judicials. Per això, ens comprometem a:

 

1.     ESCOLTAR les reivindicacions del nostre col·lectiu i informar-lo adequadament.

 

2.     ASSITIR a les reunions del Comitè d’Empresa i a les reunions amb els responsables de la UB, fent sentir les reivindicacions que presentem. Buscarem en tot moment l’entesa i la unió amb la resta de representants sindicals.

 

3.     ASSISTIR a les reunions dels òrgans de seguiment i d’aplicació del conveni col·lectiu del PDI-L.

 

4.     DENUNCIAR les males pràctiques per la via administrativa a la Inspecció de Treball o, si escau, davant els òrgans jurisdiccionals i de garantia que siguin oportuns.

 

5.     RECLAMAR la presència del CE en els processos de contractació, tal i com ho preveu el nostre conveni col·lectiu, per tal de garantir la seva legalitat i  transparència, i en el Consell Social. Fins ara la representació del PDI-L al Consell l’ha exercida un Vicerector, situació que és intolerable i inadmissible. Necessitem i hem d’estar presents en aquest òrgan de govern de la UB per tal de fiscalitzar les seves funcions censores dels pressupostos, que tant poden afectar a la contractació de PDI-L, així com al reconeixement dels nostres complements laborals.

 

6.     PROMOURE les mobilitzacions del PDI-L necessaris per aconseguir objectius concrets i millores generals.

 

QUÈ NECESSITEM?

 

Necessitem que ENS FEU CONFIANÇA i que els dies 16-18 de juny TRIEU LA BUTLLETA DE CCOO en les eleccions al Comitè d’Empresa de PDI-L.

 

Sempre al teu costat!

... per organitzar-nos i defensar drets!

 

Vota CCOO-UB!

 

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada